Een tien met een gouden randje - Reisverslag uit Ravenna, Italië van clemaria - WaarBenJij.nu Een tien met een gouden randje - Reisverslag uit Ravenna, Italië van clemaria - WaarBenJij.nu

Een tien met een gouden randje

Door: Marianca

15 Juni 2013 | Italië, Ravenna

Zondag gingen we naar het Middeleeuwse Spello en maandag naar Perugia met ook veel oud, maar ook de wijk Fontevegge, waar Aldo Rossi zich uitgeleefd zou hebben in modern “klassiek” Veel flats, niet lelijk, maar ook niet om over naar huis te schrijven al doe ik dat nou toch. Leuk was wel dat we er met een mini-metro naar toe konden: een onbemand kabelwagonnetje voor 8 personen. Voor beide bezoeken was het weer perfect, niet te zonnig, niet te warm en op momenten dat het ons niet deerde een bui.
Voor die omgeving bleef de weersverwachting hangen op een 8 terwijl voor de omgeving Ravenna een 10 werd beloofd voor een flink aantal dagen. Een tien!! Dan wil je wel en dus vertrokken we dinsdagmorgen en waren tegen de middag in Casal Borsetti op een camping pal achter het zandstrand. Een gebied zo plat als een dubbeltje met veel water; kanalen, rivieren, lagunes en de zee. Enig nadeel: heeeeeel veeeel hongerige muggen.
Ravenna op fietsafstand en hoewel er best veel fietspaden zijn is dat helaas niet overal en fiets je hele stukken in een smalle berm met het voorbijrazend verkeer pal langs je. Geen fijn gevoel en we stappen dus alleen nog op de fiets als er wel een specifieke fietsvoorziening is langs het hele traject. Neemt niet weg dat Ravenna prachtig is met niet voor niets grotendeels Unesco Werelderfgoed. De prachtige basilica’s, battistero’s, mausolea en allemaal met de meest fantastische mozaïeken.
En vandaag naar Comacchio, een Venetië in het klein met heel wat minder toeristen en daarom extra leuk, omdat we al voor vertrek hadden besloten Venetië over te slaan. In die omgeving is ook weer heel veel water en als je geluk hebt kun je er flamingo’s treffen. Dat willen we ook nog zien, voordat we, waarschijnlijk dinsdag, strand en zee verlaten en naar Ferrara gaan.
foto's:
1 Spello door een vissenoog
2. Perugia
3. Ravenna
4. Comacchio
5. strand, zee, zon

• 15 Juni 2013 - 22:44

PS:

Ja de weken vliegen voorbij, wij spelen dit weekend tourist in eigen land. Na de hondentraining in Almere zijn we nu gestationeerd aan het IJ. Met het lijkt wel windkracht 10. De camper staat te schudden op zij poten. Morgen komt Ron van de overkant varen en pikt ons op. Ja zijn boot is weer reisvaardig ( hopen wij). We gaan het beleven morgen, alhoewel ik hoop dat er dan iets minder wind staat anders wordt ik nog zeeziek. Jullie zijn al weer een hele poos onderweg en dan nadert ook weer het moment van terugkeer. Ben benieuwd of jullie nu klaar zijn met Italië of dat er toch nog dingen zijn om terug te keren. Komen jullie via Frankrijk terug of Duitsland. Of wellicht plakken jullie er nog wat aan. Tenslotte tijd aan jullie zelf. We horen het wel weer groetjes R&P

• 16 Juni 2013 - 21:10

Stef En Wil:

Ja ook hier komen we langzaam mar zeker in de buurt van een 9 of 10. Tenminste.......als alles klopt. Gisteren heel veel wind. Gelukkig staan we aardig tussen hoge bomen, maar gelijk bleef de temperatuur steken bij een graadje of 20. Vandaag al wat beter. En kans op een bui in het zuiden.......aangezien Twente blijkbaar ook bij het zuiden hoort begint het nu ook hier watte regenen. Dan maar morgen. Jullie zien dat we overal in hetzelfde schuitje zitten. Maar kamperen blijft leuk. Waar vier je je verjaardag? Dat zullen we vast nog wel horen. Groetjes en geniet nog maar even. Wil en Stef

• 21 Juni 2013 - 12:48

Stef En Wil:

Marianca, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. En heb je je broer ook al op de koffie gehad of heeft'ie dat niet gered? Verder natuurlijk lekker rustig zo'n verjaardag. Nog een beetje mooi weer?
    Maar goed dat je niet hier zit. Gisteren was het hier 's middags nacht. Terugweg naar de camping een zicht van 0,0. Een ware wolkbreuk. Je kon hier in Enschede door de straten varen, net als in heel Overijssel. En vandaag is het niet veel beter. Toch wel blij dat we nu in een caravan zitten en niet in een tent. Jammer dat het hier altijd maar een paar dagen mooi kan zijn. Maar wie weet, ,,,,,,,
    Nog een heel fijne dag en we wachten op jullie verslag van deze "heuglijke" dag!
    Wil en Stef