Tour de Nostalgie - Reisverslag uit Fréjus, Frankrijk van clemaria - WaarBenJij.nu Tour de Nostalgie - Reisverslag uit Fréjus, Frankrijk van clemaria - WaarBenJij.nu

Tour de Nostalgie

Door: Marianca

06 Oktober 2013 | Frankrijk, Fréjus

In 1978 gingen we in de zomervakantie voor het eerst naar Frankrijk. We trokken een splinternieuwe vouwwagen en waren op het gebied van culinair eten en drinken behoorlijk groen.
Nu toerden we vanuit Frejus over het prachtige Massif de Maures met mooie tamme kastanjes naar Pierrefeu de Var, waar het wijngoed Chateau de l’Aumerade ligt. Toen: geen flauwe notie van wijnen, ,maar die hadden we in restaurant Au Vieux Port in Le Lavandou gedronken en zo lekker gevonden, dat we met de informatie op het etiket op ontdekkingstocht gingen en zo voor de allereerste keer wijn kochten op een wijngoed.
Nu: we herkenden de imposante platanen van meer dan 500 jaar oud en de vriendelijke ontvangst. De prijzen waren in 34 jaar wel iets veranderd!
Met 2 dozen in de kofferbak over de Col de Brabaou naar Bormes-les-Mimosas, waar ook wat 20ste eeuwse herinneringen lagen en verder naar Le Lavandou, waar zelfs dat restaurantje nog blek te bestaan.
Met muziek van, hoe toepasselijk, Radio Nostalgi terug naar Frejus waar het bij aankomst nog voor 20.00u stikdonker is. Ook hier dringt l’autumne langzaam maar zeker op.
Vrijdagavond zelfs zo heftig dat we inderhaast de luifel eraf halen uit angst dat ie het luchtruim zal kiezen, maar zaterdags is het weer heel aardig en gaan we, gewapend met een verlanglijstje, naar het Maison des Vins in Les Arcs, waar je “slechts” kunt kiezen uit 800 wijnen van heel veel Provencaalse wijnhuizen en we genieten er een vorstelijke lunch om alsnog ons 41 jarig verbond te vieren, wat we op de dag zelf bescheiden hadden gedaan, weliswaar met een kunstwerk van een taartje.
En nu zitten we in Peynier; zeg maar tussen Aix- en- Provence en Marseille in om beide steden te kunnen bezoeken. De laatste omdat het culturele hoofdstad van 2013 is, wat niet wegneemt dat we door de campingbaas worden gemaand om vooral geen sieraden te dragen.
Dan laten we de auto ook maar “thuis” en gaan dat doen met de trein.
Wordt nog even vervolgd.

• 06 Oktober 2013 - 23:35

R&P:

Hallo, In allereerste instantie natuurlijk van harte met het 41 jarige bondgenootschap. Toch een respectabele periode dat het mooie taartje eer aan doet. Als deze net zo lekker was als die er uit zag dan zit het wel snor. Jullie vervelen je dus nog voor geen meter. Ware het niet dat het weer niet geheel naar wens is als ik het op mijn iPhone goed zie, in Hollandese is het wat zonniger maar daar komt halverwege deze week weer een eind aan volgens de voorspelling. Tja wij zijn al weer een hele week hard aan het werk geweest en het weekend zit er ook alweer bijna op. Na een dag halfgammel (griepverschijnselen) op bed te hebben gehangen vonden wij het hoog tijd onze volgende vak.planning vorm te geven dus alvast de vliegtickets besteld. Daar kan je dan maar aan vast zitten, ha ha. Al veel voorpret.
    Camper en auto bij de garage voor check en APK. Zo dat alles voor de winter weer piccobello in orde is. Nog een kl fam drama, de leiding van het zorgcentrum heeft besloten de oudjes uit elkaar te halen dus moet er ineens weer allerlei huisraad aangeschaft worden. Deze variant hadden we eigenlijk nooit kunnen bedenken. Maar goed ook dat komt wel weer voor elkaar. Rob heeft op zijn eigen baan moet solliciteren en bij mij op het werk gaan we volgende week over op een geheel ander computersysteem, zo blijft het spannend al met al. Leuk in ieder geval even nog wat van jullie te horen en vermaken jullie je nog maar goed daar. Tot Noors maar weer. R&P

• 08 Oktober 2013 - 11:26

Stef En Wil:

Nog gefeliciteerd met die 41 jaar. Als het nog steeds zo goed voelt als bij ons, dan is er niks mis. Afgelopen week was hier letterlijk en figuurlijk stormachtig. We weten niet of foto en bericht zijn doorgekomen, maar jullie hebben er een nichtje bij. Evi.....wel wat weken te vroeg, maar alles o.k. na een toch wel zeer snelle bevalling. De oppasagenda maar gelijk weer aangepast. Vanaf donderdag wordt het hier dan echt herfst. Wind, regen en lagere temperaturen zijn de voorspelling. Heeft toch ook wel weer iets leuks. Sfeertje maken binnenshuis. Groetjes en we horen/zien wel weer.