Een week van ( bijna ) niks - Reisverslag uit Pineto, Italië van clemaria - WaarBenJij.nu Een week van ( bijna ) niks - Reisverslag uit Pineto, Italië van clemaria - WaarBenJij.nu

Een week van ( bijna ) niks

Door: Marianca

01 Juni 2013 | Italië, Pineto

Al ruim een week zitten we in Pineto, ingeklemd tussen de spoorlijn Ancona – Pescara en het strand bij de Adriatische Zee, die nog steeds heel koud is.
Toen we aankwamen was het zwembad nog leeg en werd in de loop van de week heel geleidelijk gevuld, omdat het toeristenseizoen nu pas is gestart. De plaatsen zijn zoals gebruikelijk niet veel groter dan 40m², maar omdat het heel rustig is kunnen we rustig aan gebiedsuitbreiding doen zonder dat iemand er last van heeft , dus de luie stoel en het ligbed verkasten regelmatig om volop van de zon te genieten en die scheen de hele week uitbundig, vandaar een week van bijna niksdoen: lezen en luieren. Het strand is lang; mooi zand en nog mooiere gladgeslepen kiezels en schelpen en hoeft met bijna niemand gedeeld te worden.
De boekjes van de toeristeninformatie nodigden toch wel uit tot een kleine verkenning van de Abruzzen; vooral een bepaalde waterval trok ons in de buurt van Civitella del Tronto, ook omdat we daar niet zo lang voor in de auto zouden hoeven te zitten. De wandeltocht langs de Gorges van de Salinello was ook best mooi, maar het bleek dat zoals de waterval in het boekje stond afgebeeld wij die als gewone toeristen nooit zo zouden kunnen zien, tenzij we ons aan touwen langs de waterval naar beneden zouden laten zakken of de beschikking zouden hebben over een parachute of een helikopter. Zo wordt een mens bedrogen!
Maar feit blijft: de Abruzzen is een prachtige streek en wat we zien van de stadjes is een onitaliaanse netheid en geordendheid.
Door de enthousiaste dame van het toeristenbureau bezochten we woensdagavond een muziekvoorstelling in de kerk van Pineto, die om 9 uur zou beginnen en waar wij dus om half 9 zaten om in elk geval een plekje te hebben. Om 9 uur waren er 6 bezoekers en toen men bedacht om dan om kwart over 9 toch maar te beginnen, druppelden er nog wat belangstellenden binnen en waren er uiteindelijk zo’n 14 bezoekers. Sneu voor de uitvoerenden die alle 5 over fantastisch mooie stemmen beschikten. Bij terugkomst bleek de camping hermetisch gesloten met grote en hoge hekken. Dat geeft de kampeerder toch wel een veilig gevoel maar het is minder als je zelf buiten staat met je fiets. Zijn de twee oudjes dus over het hek geklommen en dankzij de kracht van het mannelijke oudje de fietsen erover getild. Toch nog een beetje avontuur.
Het feit dat we samen deze week maar 13 foto’s hebben gemaakt geeft wel aan: een weekje van niks.
De foto’s::
1: strandjutten; stenen en schelpen
2. smalste straatje. Niet voor maatje 46
3. het mannelijke oudje
4. de waterval zoals de toerist hem alleen maar kan zien,
5. de waterval zoals ie in het boekje staat

• 01 Juni 2013 - 17:45

Paul:

Wauw, een hele week mooi weer. Ik kan mij dat niet meer herinneren. Zoals we in Nederland zeggen; Lente 2013, het waren 2 fantastische dagen. Dat weekje niets doen lijkt mij ook wel wat, al kan ik met een aantal geocaches in de buurt niet echt stil zitten.
    Komende dagen ziet het weer in Nederland er ook weer beter uit, wel meer dan 20°C wordt verwacht. Ik ga hier het zwembad vullen, want die hitte kan ik niet aan. :):):).
    Zondag naar de familie in Arnhem e.o., voor de viering van trouwerij (Marjolein en Timo), samen wonen Suus en de verjaardag van tante. Hopelijk een beetje tuinweer, maar ik vrees dat het met dikke truien in de tuin staan wordt. Drankje blijft wel lekker koud, maar misschien wordt het warme chocomel. Om het koude weer nogmaals te benadrukken, in onze kantine wordt nog erwtensoep geserveerd. Haha.
    Hopelijk komt er komende week weer wat actie bij jullie, want ik mis wel de net gemiste treinen, gesloten musea wegens overleden burgermeesters, dierentuinen zonder dieren en de lege campings waar geen plaats meer op is.

Groeten,

Paul

• 03 Juni 2013 - 09:50

Stef:

Hebben jullie dus blijkbaar beter weer dan Wim. Door het onweer zijn omvormer kapot, dus het een en ander improviseren. Maar daar wordt het vanaf a.s. woensdag mooi weer (aldus de weerman in Nederland). Zelfs Wil had gisteren op Levkas de hele dag regen en frisse wind. Emigreren is tegenwoordig ook al geen optie meer.
    Misschien als wij volgende week gaan rijden dat het dan beter wordt. Zal tijd worden.
    Verder was de afgelopen week hier net als bij jullie. Weinig of geen nieuws.
    Goede reis verder en tot volgende week.
    Groetjes, Stef