Roma, stad van ….rijen - Reisverslag uit Rome, Italië van clemaria - WaarBenJij.nu Roma, stad van ….rijen - Reisverslag uit Rome, Italië van clemaria - WaarBenJij.nu

Roma, stad van ….rijen

Door: Marianca

11 Mei 2013 | Italië, Rome

Vanaf de camping rijdt een shuttlebusje naar het dichtstbijzijnde station op de lijn Rome- Viterbo en met een kleine 20 minuten en 12 haltes zijn we dan op Flaminio, waar ook de metro stopt. Zo ligt Rome dan aan je voeten die je overigens heel veel moet gebruiken als je veel wilt zien en waar je geduldig op moet staan als je je voegt in ellenlange rijen. Wachttijden van 2 uur en langer zijn geen uitzondering bij de highlights, maar……wij houden niet van rijen!
De allereerste dag, maandag, gingen we nietsvermoedend naar het Vaticaan, wandelend langs de Tiber en langs de Engelenburcht. Nog even snel Dan Browns “het Bernini Mysterie” gelezen, dus je ziet de moordenaar voor je, vallend van het hoge balkon, vlak onder de engel. Maar je ziet ook al van ver de rijen mensen staan die de St. Pieter in willen. Nu wordt daar natuurlijk altijd iets voor verzonnen, dus voor veel geld extra hebben we een zeer deskundige gids, een ontvangertje om de hals en een oortje in en lopen zo langs die brave wachtenden naar de Sixtijnse kapel. Niet dat dat dan heel vlot gaat; iemand van de groep heeft geen ontvangst met die hulpmiddelen, een ander heeft een ander toegangskaartje nodig want is nog geen 16, weer een ander moet naar de wc. Wachten, wachten, wachten. En dan ben je door de veiligheidscontrole, langs de kaartcontrole, heb je je grote paraplu moeten inleveren en kun je je storten in de schuifelende massa die zich langzaam verplaatst in de richting van dat wonder van Michelangelo, maar wat kennelijk aan het andere eind van Vaticaanstad ligt, zoveel gangen, zalen, trappen en binnenhoven passeren we. Als we er dan eindelijk zijn is het ook werkelijk prachtig. Via de fantastische trap van Bramante zoeken we onze weg terug naar de paraplu, maar daar staat dan inmiddels ook… jawel, een RIJ.
Inmiddels is het droog en lijkt die paraplu niet van belang en kunnen we , het is dan inmiddels bijna 4 uur, zonder te hoeven wachten de St. Pieter in, maar de volgende dag vinden we het gemis van die handige, grote, stormvaste paraplu toch lastig. Blijkt dat alles wat niet is opgehaald wordt weggebracht naar een opslag achter de basiliek en voorbij de Zwitserse garde en kom je dus op plekken waar je zonder dat afhaalbonnetje nooit zou mogen komen, maar die grote paraplu is tussen die honderden andere niet te vinden. Niet erg. Neem je toch een andere mee en ach, mevrouwtje: hier neem er ook een mee!
Dat er veel meer mensen Dan Brown hebben gelezen blijkt bij ons bezoek aan de Santa Maria della Vittoria waar het beeld van de Heilige Theresia in extase staat. Wel geen rijen, maar toch veel bezoekers voor een kerk die niet in de reisgidsjes staat. Maar wel heel beschaafde bezoekers want niemand rent direct naar dat spraakmakende beeld en vervolgens linea recta de kerk weer uit.
Op onze een na laatste dag komen we om 10 uur aan bij het Colosseum, waar een rij gegroeid is vanaf waarschijnlijk een uur of 8. Onafzienbaar! Forum Romanum: Onafzienbaar in het kwadraat. En dat in temperaturen die je toch stiekem voortdurend verwacht in Italie, maar die je op zo’n moment niet wilt. We wijzigen het aanvalsplan en gaan de volgende dag nog net niet voor dag en dauw op de fiets naar het station en zijn om 8 uur niet de eersten, maar 5 meter rij kunnen we hebben. En een uur later kunnen we met ons combiticket bij het Forum Romanum zo doorlopen. Helemaal tevreden sluiten we het hoofdstuk Rome af. Aan het begin van de week hadden we bedacht dat we nog wel eens terug zouden moeten voor een stedentripje, maar we hebben alle hoogtepunten die ons interesseren wel gezien.
Op naar het volgende “project”: Napels. En daarna… zijn we nog niet van plan te sterven, maar zijn we wel over de helft van onze reis.
foto's:
Uw speciale verslaggever..
Een pauselijke nazaat
Rare jongens
Goden en mindere goden
en zij is er ook nog

• 11 Mei 2013 - 20:39

Stef En Wil:

Van die lange wachtrijen hadden we al gehoord. Maar soms moet je er iets voor over hebben. Onze grote "vriend" Boddaert niet gezien? Gelukkig worden de temperaturen bij jullie beter. Hiet is het echt minder. Morgen hoogstens 12 graden. Gaan dus maar inpakken en weer naar huis. Over een maand gaan we het weer proberen. Wie weet kunnen we dan echt buiten de caravan zitten. En jullie op naar Napels. En de Vesuvius? Wordt die ook beklommen. We zijn heel benieuwd naar die beelden. Ave!

• 12 Mei 2013 - 10:56

Wim:

Zo te lezen blijft de paraplu ook bij jullie een noodzaak. Zag op tv.-weerbericht ook wel wolken over Italië trekken, maar de temperatuur bij jullie is in ieder geval beter. Jullie zijn dus op de helft van jullie reis, maar toch nog niet op de helft van de vooraf gestelde tijd ? Gaan nu de langere rustperiodes volgen ?

veel plezier nog.

• 12 Mei 2013 - 20:21

Paula:

Hallo zeg als er nu al van die rijen staan hoe is dat dan in het hoogseizoen? Brr klinkt dus niet aantrekkelijk. Denk dat wij Rome dan maar overslaan van de zomer. Wij zij inmiddels in Briare aangekomen zonder navigatie. En dat valt natuurlijk niet mee, groter wegen gaan goed maar bij Parijs raken wij toch het spoor bijster, afijn na een klein uurtje dwalen toch de groter weg weer gevonden pff toch prettig om de route weer te kunnen vervolgen. Vandaag mooi weer en relaxe start van de dag met heerlijk baguette en croissantje. Morgen gaan we speuren maar ook hier voorspellen ze niet veel goed weer. Gr. En tot de volgende week.

• 13 Mei 2013 - 13:00

Jaap En Tineke:

Ach, ach, ach .... het is toch wat lieve globetrotters. Reizen, regen, Rome, rijen.
    Met een frisse zuidwestenwindkrachtvijf en zo nu en dan wat spatjes hebben wij per fiets jullie Delftland verkent. Ronduit prachtig. Eeuwig zonde dat daar een snelweg dwarsdoor moet.
    We hopen dat het weer volgend weekeind goed genoeg is om de verkenning te vervolgen vanuit een prima onderkomen. Dikke pret met Turkse pizza's en een fijn bed.
    Morgen is het prachtig weer in Napels en de dagen erna is t goed genoeg voor b.v. een tochtje naar Capri [Le Mepris 1963: B.Bardot, Casa Malaparte].
    Geniet niet met mate en maak d'r een mooie week van.