Napels zien en dan…. - Reisverslag uit Pompei Scavi, Italië van clemaria - WaarBenJij.nu Napels zien en dan…. - Reisverslag uit Pompei Scavi, Italië van clemaria - WaarBenJij.nu

Napels zien en dan….

Door: Marianca

18 Mei 2013 | Italië, Pompei Scavi

Maandag kwamen we aan in Pozzuoli, de geboorteplaats van La Loren, en installeerden ons in de krater van vulkaan Solferata, waar allerlei geothermische activiteit is waar te nemen, waaronder af en toe de doordringende lucht van rotte eieren. Voordeel van zo’n plek is dat je de Vesuvius echt niet meer hoeft te beklimmen.
De volgende dag met de metronapoli naar Napels gegaan. Met een kaartje dat €1,70 kost en 2 uur geldig is mag je niet klagen. Daarmee kun je ook in de bussen en de funiculares, een soort kabelbanen, die snel een enorme hoogte overbruggen, waar je anders eindeloos veel traptreden voor moet bedwingen. Maar om nu te zeggen dat het metronet erg logisch is?
Naast de toeristische mustdo’s, zoals de Duomo, Het Palazzo Reale, Castel Nuovo en archeologisch museum, waagden we ons ook allebei aan een kapbeurt. Met gebaren duidelijk gemaakt wat we wilden en ondanks de taalbarrière gingen we allebei tevreden en met minder haar de deur uit en dat voor een prijs die we “thuis” niet samen maar ieder apart betalen.
Ook aardig is dat 65+ bijna overal gratis wordt toegelaten, maar ze zijn streng want ze willen wel een bewijs zien en tja…dan moet er een met de billen bloot.
Ook wilden we een dag de omgeving bekijken en dan vooral over leuke kleine weggetjes door de bergen rijden. Tom uitgezet en de kaart op schoot. FOUT…DOM!! Want wat aparte stadjes leken bleken allemaal voorsteden van Napels. Een grote chaos van wegen zonder nummeraanduidingen, zonder richtingaanwijzers, wegdek als Emmenthalerkaas en onveranderlijk overal met bergen vuilnis langs de kanten.
En dan het rijgedrag van de autochtoon. Onze conversatie bestond het eerste uur uit:” Kijk nou, dit geloof je niet!”, “”Hoe is het mogelijk!” “ Nee he, dat zal toch niet… ja toch wel”. “ Wel ja joh. Stort je er gewoon voor” Gekromde tenen, het hart regelmatig tegen het strottenhoofd aan; kortom heel relaxed.
Ons plan voor die dag was daarom ook te ambitieus; we wilden 7 dingen bekijken maar hebben er twee kunnen doen.
Na 4 dagen zijn we verkast naar een camping bij Pompeji met de bedoeling om een dagje Capri te doen, de Amalfikust te bezoeken en Herculaneum, waarover straks nog een klein relaas. Omdat het maar een uurtje rijden was van de ene plek naar de andere, waren we er al voor 12-en en dat was maar goed ook, want ondanks dat het nog laagseizoen is, staat het afgeladen vol aan het eind van de dag met vooral grote campers. Wie nog met een caravan rijdt lijkt toch al een beetje een schlemiel.
We staan onder sinaasappel- en citroenbomen en voor de ingang van de camping staan stalletjes waar je o.a. citroenen kunt kopen die wel 3x zo groot zijn dan het normale maatje.
Lekker voor gebraden kip in citroenjus en voor het slapen gaan een lekker glaasje Limoncello.
Nee hoor, we klagen niet.
Herculaneum, vergelijkbaar met de opgravingen van Pompeji, alleen iets beter geconserveerd, hebben we zojuist bezocht. Tot onze verbazing was het hek gesloten terwijl de openingstijd 9 uur was. Wegens verbouwing gesloten of nationale rustdag? Zulke verrassingen hebben wij wel vaker, maar nee.. dit keer wegens staking van de gidsen! Gelukkig zijn het geen Fransen, dus duurde de staking tot half 11 en konden we daarna rustig rondkijken en ons een beetje een beeld vormen van het leven 2000 jaar geleden.
Volgende week steken we over naar de spoor op de hak van de laars en hoppen dan langzaam noordwaarts.

• 18 Mei 2013 - 13:21

Loet:

Zo te lezen is er niet veel verandert in aan het verkeer rond Napels sinds de begin jaren '60.
    Zijn jullie nog langs of in Sorrento, Amalfi en Capri geweest? Jammer van Pompeï, daar heb ik indertijd ook van genoten. Zus en Clemens verder een goede reis. Oh, als je nog kans heb om even over te steken naar Sardinië of Elba, dat is zeker de moeite waard. Loet

• 19 Mei 2013 - 14:32

Lia:

Nieuwe toeristische atraktie in Italië. Maria, Josef met in hun midden hun zoontje Clemens, die toen nog geen water in wijn kon veranderen. Het leuke van deze atraktie is, dat zoontje Clemens een eigentijdse polo aanheeft, gekocht bij de toenmalige Zeeman. Zeker de moeite waard om eens te gaan kijken.

Weet je zeker dat het citroenen waren. Je zal toch maar voor een gerecht het sap van 1 citroen nodig hebben. Kwestie van groeihormonen ? Ik heb nog nooit zulke grote citroenen gezien n.l.

Een fijne week en goed weer toegewenst, X Lia

• 19 Mei 2013 - 15:28

Rob En Paula:

Hoi luitjes, nu weer genoeg beleeft deze week zo te lezen. Vooral in de krater kamperen onder het genot van rotte eieren lucht "zeer apart". Grote En veel Campers komen wij ook tegen lijkt wel of heel bejaard Europa on tour is.afijn onze geldclinic is ook weer voorbij, hondjes hebben het leuk gedaan, beide zijn wij niet geheel ongeschonden uit de strijd gekomen, ik heb een sliplijn proberen te stoppen, gevolg ontvelde middelvinger. Rob was iets te traag bij het kleine monster, gevolg scheur in hand.ach we overleven het wel. Wij zij gisteren na een klein fietstochten vertrokken uit Briare, om vervolgens te stoppen in de champagnestreek, heerlijk plekje aan de Marne. Vandaag regen dus maar vertrokken en neergestreken voor uitgebreide lunch in België La Roche, hier een wielerevenement dus drukke boel. Helaas heeft de regen ook de Ardennen bereikt maar als het kan blijven we toch tot morgen. Staan bij zwembad, camperplaatsen volgens mij opgedoekt en geen zin om op de camping te gaan staan voor die paar uur. Morgen laatste dag en dan wacht het werk weer. We hebben in ieder geval een heerlijke week achter de rug dus niets te klagen. Jullie ook een mooie week toegewenst en we lezen wel weer van de belevenissen.

• 19 Mei 2013 - 23:04

Stef:

Pozzuoli......wel een gevaarlijk plekje zeg. Dankzij San Gennaro is er nog niets gebeurd, maar men is toch wel bang dat er binnenkort met die oude supervulkaan iets gebeurt en dat die heilige daar niets aan kan veranderen. Delen van het stadje komen omhoog. Ik zou er maar niet te lang in de buurt blijven. Je weet maar nooit. Of hebben jullie daar niets van meegekregen?
    Hier leven we niet op een vulkaan, maar op een ijsberg. Wat een klimaat. Ben blij dat we nu een caravan hebben en geen tent meer. En het oog van Wil gaat sinds van de week een stuk beter. Een hechting die een ontsteking veroorzaakte is er nu uit. Flink druppelen en alles komt nu goed. Tot de volgende keer. Wl en Stef