Ligurië - Reisverslag uit Sestri Levante, Italië van clemaria - WaarBenJij.nu Ligurië - Reisverslag uit Sestri Levante, Italië van clemaria - WaarBenJij.nu

Ligurië

Door: Marianca

29 April 2013 | Italië, Sestri Levante

Maandag vertrokken we vanuit de Piemonte via Lombardia naar Ligurië, het gebied links maar vooral rechts van Genua en Genua zelf. Het streven was om de autostrada te vermijden, maar als je jezelf met een caravan achter je aan niet ernstig wilt pesten, moet je dat streven niet tot in het oneindige doordrijven; de laatste 35 km lieten we ons dus door Tom toch maar over zo’n betaalde snelweg leiden naar een camping bij Arenzano.
Dinsdag gingen we met bus en trein ( openbaar vervoer is aangenaam geprijsd) naar Genua en waren het al snel eens: Genua vonden we zoveel leuker dan Milaan. Vooral het Centro Antico met heel smalle straatjes en nog smallere steegjes. Je zou er voor geen prijs willen wonen, maar er doorheen slenteren is heerlijk. Ook het schip in de haven wat is gebruikt in Pirates of the Caribean vonden we fantastisch om te zien. Vanuit de Bigo, een soort lift aan de zeekant, hadden we een 360° zicht over de stad.
Er slingert een weg helemaal langs de kust naar het oosten, de Via Aurelia, maar de hemel zij dank hebben we toch weer gekozen voor de autostrada op weg naar Sestri Levante, onze volgende stopplaats. Dat bleek toen we vrijdag met de dreiging van regen kozen voor een autotochtje naar Portofino en ons door al die nauwe stadjes en dorpjes moesten wurmen. Normaal zou het misschien niet zo druk zijn geweest, maar nu was het donderdags een nationale feestdag, Bevrijdingsdag, en heel veel Italianen hadden een lang weekend vrij, waardoor ook Portofino “zeer levendig” was en we dat met de auto niet mochten benaderen. Niet erg, want er loopt een mooi wandelpad naartoe en het was de moeite waard.
Bij Ligurië hoort ook het beroemde Cinque Terre, 5 stadjes langs de kust die onder andere verbonden zijn door een wandelpad, wat momenteel maar voor 2/5 open is. Dat staat nog op het lijstje om te doen, maar zal moeten wachten tot na het weekend, omdat nu de hemelsluizen even wijd open staan. Ook hier kan het verkeren.
Overigens had ik al deze acties ook zaterdag al ondernomen en was er van overtuigd dat dit bericht dus bijtijds bij iedereen aangekomen was. Echter, door een mail van Maria werden we achterdochtig en controleerden het weblog. Niet geplaatst!!
Alsnog dus.
De bijgevoegde foto's:
de autostrada A10 vanaf de camping gezien
een steegje in Genua
het schip uit Pirates...
zicht vanuit de Bigo over Genua
Sestri Levante: Baia di Silenzio( alleen toen niet zo stil)
het wandelpad naar Portofino
Haventje van Portofino

• 30 April 2013 - 00:40

Lia:

Leuk, jullie reisverslag is er. Gisteren tevergeefs gekeken. Ik dacht dat het aan mij lag, dus mezelf gisteren maar weer aangemeld.
    Alles staat hier in het teken van koninginnedag morgen. Dick en ik gaan morgen naar caroline in amsterdam. We gaan uiteraard niet in de mensenmassa rondploeteren. We gaan gewoon gezellig bij haar op bezoek. Ik wens jullie weer een fijne week, met hopelijk geen regen meer.
    X Lia

• 30 April 2013 - 11:41

Loet:

Voor de foto's ben ik even naar Google Earth gegaan.
    Het geeft wel een ander beeld, maar ik wacht rustig af.
    Goeie reis verder en vergeet het eiland Giglo niet even aan te doen.
    Loet